måndag, november 19, 2012

Yoggibröd

Mitt absoluta favoritbröd om jag själv ska baka!
Det är enkelt, nyttigt och galet gott. Prova gärna själva!

Det här behöver du:1 liter rågsikt
1,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
1 dl sirap
0,5 liter mild yoghurt (jag använde grekisk yoghurt denna gången)
2 msk havregryn på toppen

Å så här gör du:Blanda rågsikt, bikarbonat & salt. Häll i sirapen & yoghurten o blanda alltihop. Degen blir ganska kletig & fast. tycker du att den är för kletig, tillsätt lite rågsikt till.
Lägg degen i en smord springform eller sockerkaksform (kan behövas två om de är små). Ta lite mjöl på händerna & platta till degen lite grann men den ska inte vara helt platt, då blir den inte sådär charmigt rustikt lantlig ;-) Strö över havregrynen & grädda mitt i ugnen på 175 grader i en timme. 1 timme & en kvart om du använder springform.

1 kommentar:

  1. Ser himla gott ut! Måste jag testa! Så gott med hembakat bröd :) kram Erika

    SvaraRadera