lördag, december 15, 2012

Det finns tillfällen i livet...

Såhär skrev jag för två år sedan, den 15 december 2010:

"Det finns tillfällen i livet...
...som aldrig kommer igen.

Så går ju den där gamla låten. Å visst är det så. Det behöver inte vara några stora saker, bara saker, tillfällen, som betyder något. Personer som betyder något. Personer som betyder mycket.

Dom senaste veckorna har tanken slagit mig flera gånger. Man måste verkligen ta vara på livet, på de man älskar å de som betyder något. Allt det andra spelar ingen roll. Man måste se till o leva när man har chansen. Man måste ta hand om de man älskar. Man måste inse att livet inte varar föralltid....

Tyvärr tror jag att många, mig själv inräknad många gånger, springer på i det ekorrhjul vi kallar livet. Livet där sakerna, jobbet, bilen o hemmet är viktigare än att faktiskt stanna upp o njuta, ta tillvara på livet o de där stunderna som kanske aldrig kommer igen. Ta tillvara på tillfällena att träffa o umgås med de personer som vi älskar. Personerna som betyder något. På riktigt!

Vilka personer betyder något för dig? Något viktigt. Något mer än de flesta.

Många skulle svara vänner o familj. Ja, det kan jag hålla med om, det är klart att de betyder mycket. De är ju ens närmsta.
Så finns det dom som man, kanske inte glömmer bort men som man tar förgivna. Som sina mor o farföräldrar. Personer som alltid funnits där. Personer som alltid ställer upp o alltid har gjort det. Personer som du själv är en del av.

När man har alla sina mor o farföräldrar kvar är det väldigt lätt att man tar dom förgivna. De har alltid funnits där o man vill alltid ha dom där. Man vill inte tänka på att dom en dag faktiskt inte kommer finnas kvar. Fast man vet vill man inte acceptera....

Så ta chansen träffa, umgås o ta hand om dina gamlingar! Ta hand om dem, njut av deras historier, berättelser o deras sällskap. Strunta i om nån är gnällig, nån är envis som synden eller nån är svag. Passa på medans du har chansen! Det finns tillfällen i livet som aldrig kommer igen...

Jag ska ta chansen... Jag ska njuta av dom - alla fyra. Jag ska ge dem en jul med mycket kärlek o värme. Jag ska ge dem tiden att få berätta sina historier. Jag ska ge dem tålamodet att lyssna. Jag ska ta chansen medans jag har den. En dag kommer chansen inte finnas kvar, även om jag inte vill acceptera det...."


Tänkvärt absolut och jag är glad att jag tog chansen och njöt av dem alla fyra för det var den sista julen när jag hade alla fyra kvar. Den här julen tänker jag dock inte vara sämre utan ta chansen att njuta av de tre som är kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar