måndag, december 10, 2012

Silverbröllop


Idag är det 25 år sedan mina föräldrar gifte sig!
Verkligen något att fira om ni frågar mig, man ska ju ta de chanser man har till att fira.

Jag var 5 år när mamma & pappa åkte på semester till Kanarieholmarna med sina bästa vänner. De bästa vännerna som har blivit något av extraföräldrar för mig och min syster, precis som våra föräldrar blivit extraföräldrar till deras barn och vi barn blivit som syskon för varandra under uppväxten. 

De hade bokat resa och mamma & pappa hängde på. Någonstans i planeringen inför deras gemensamma charterresa kläckte någon av dem idéen att de skulle gifta sig när de var där.

Mitt enda minne från själva händelsen är egentligen inget minne från händelsen utan utspelade sig först när de nygifta kommit hem. Videon på vigseln har jag sett i erfterhand, ett tag väldigt ofta eftersom jag var ganska facinerad av den under något år när jag var i tioårsåldern. Historierna om resan blir fler ju äldre jag blir och kanske blir de bättre också?
I vilket fall är mitt enda minne från när mamma och pappa kom hem från resan. Mina fastrar och min farbror hade roat sig med att blåsa upp ballonger, MASSOR av BALLONGER, och fyllt hela föräldrarnas sovrum med dem. Min syster och jag klädde på oss våra bästa lackskor (ja, på den tiden hade jag också LACKSKOR) och sedan trampade vi sönder ballongerna. En efter en med ett gigantiskt leende på läpparna. Någon enstaka ballong fick leva kvar men det var bara det största som hade den turen, alla de andra blev ihjältrampade av två glada tjejer med lackskor och just det är mitt enda minne från händelsen.

Det är långt ifrån alla som håller ihop så länge idag och det är imponerande att de hållt ihop så länge, de hade ju trots allt vart ihop ett tag innan de gifte sig eftersom alla vi ungar är oäktingar...

I vilket fall önskar jag både mina föräldrar och mina extraföräldrar all lycka även de kommande 25 åren och säger stort Grattis till att de lyckats hålla ihop så länge!

10 december 1987

HURRA HURRA HURRA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar