torsdag, januari 17, 2013

Kålpudding

Idag blev det kålpudding hos oss.
Det är en av mina absoluta favorit rätter och det är enkelt att göra egen, i alla fall om man kan tänka sig att använda färdig risgrynsgröt istället för att göra egen. Visst blir det alltid bäst med hemmagjort hela vägen men det blir riktigt bra med Felix risgrynsgröt och det går betydligt mycket snabbare.
 
Till 4 portioner behöver du 
800 gram fläskfärs
1 kg vitkål
500 gram risgrynsgröt (färdig i "korv" eller hemmagjord)
salt
vitpeppar
2 msk strösocker 
smör att steka i 
 
Dela vitkålen i bitar, ca 1*1 cm.
Stek kålen på hög värme i smör tills den mjuknat och fått gyllene färg. 1 kg är lagom att steka i två omgångar så det inte blir för mycket kål i stekpannan åt gången. Sockra kålen och låt sockret karamelliseras på kålen.
Blanda färsen med gröten. Salta och peppra efter smak. Jag tar ca 3 tsk salt och 1 tsk vitpeppar. Smaka dig fram till en kryddning som passar dig.
Lägg färsblandningen i en ugnsfast form ca 15*25 cm. Lägg på den stekta kålen och grädda mitt i ugnen ca 25-30 minuter på 175 grader.
Servera med lingonsylt eller med kokt potatis och gräddsås om man så vill.
 
Perfekt vardagsmat!

5 kommentarer:

  1. Kanske skulle överraska Jon med det här nån dag, han ääälskar det. Tydligen. Jag är inget större fan men vad gör man inte för kärleken? ;)

    SvaraRadera
  2. Åh, redigera karl! Kålpudding är en av mina absoluta favoriter! Klart du ska prova :-)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. I löve kålpudding och kåldolmar, jag snor receptet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott Nina, även om jag diggar puddingen mer än dolmarna! Hoppas du blir nöjd med receptet! Kram

      Radera