måndag, augusti 05, 2013

Kylande i värmen

Franz vilar lite på filten i solen!
Jag fick ju ett ryck förra veckan och köpte en kylfilt till hundarna. I lördags la jag den i kallt vatten för att ta med den till sjön när vi åkte dit. Ernzt är inte jätteglad i att bada så istället för att tvinga i honom i vattnet (fast jag lockade i honom tillslut ändå & han simmade jättefint!) tänkte jag att filten kunde få visa prov på hur bra den är.
Filten blir sval, inte kall. Även om den på ytan kan kännas ljummen när man känner på den & den ligger i mitt i solen svalkar den om man håller kvar en stund. Det knepiga tror jag är att få hundarna att självmant gå & lägga sig på den. Det är nog en vanesak men nu har båda två valt vid ett antal tillfällen att gå & lägga sig på den åtminstone korta stunder.
Det absolut bästa med den, än sålänge i alla fall, är att den håller kylan flera dagar. I lördags förmiddag la jag den i vatten och den kyler lika bra fortfarande, två dagar senare alltså. Upp till fem dagar står det på kartongen men jag är alltid lite skeptisk mot sån där marknadsförning. Två dagar klarar den i alla fall utan problem och jag tror den håller någon dag till. Tummen upp alltså & jag funderar på att köpa en till redan nu. Ibland hade det nog vart gott till oss människor också för som sagt den kyler på ett svalkande sätt, inte så den blir obehagligt kall.

Jag beställde från Hansesgården och gav 400 kronor för en filt som mäter 60*80. Det finns både mindre och större för den som önskar det. Det finns säkert på andra ställen också att beställa men hr gick det snabbt och smidigt att få hem den också, två dagars leveranstid gillar vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar