söndag, oktober 06, 2013

Först får sedan kräftor

Ernzt
Igår var det då dags för KM, Klubbmästerskap. För att alla ska kunna vara med går hundarna bana efter vilken nivå de är på. Poängen man får (om man får några) jämförs med alla andra, oavsett klass, och den med högst poäng vinner. Enkelt!
Strax efter 9 var vi satta i arbete med att fixa det sista på banan och förbereda lottningen. Jag tänkte att jag skulle träna på att tävla så Ernzt & jag var också anmälda. Vi började med IK2 hundarna sedan IK1 hundarna och sist de som går VP bana. För er som inte är insatta är det alltså svårast, svår och enklast bana, i den ordningen. 26 starter fick vi ihop tillslut vilket är jättebra på ett KM!
När det äntligen var vår tur knatade vi ut till pinnen som man ska stå vid. Nervositeten försvann faktiskt på vägen ut till pinnen! Jag la Ernzt ner, skulle skicka höger, gav honom ett DU för att sätta press och sedan, går höger. Å ut gick han, fin utgång kom ungefär halvvägs upp till djuren å sen la han sig ner & tittade på mig. Där brukar jag kunna lägga in ett DU om han gör så och sedan skicka om. Men icke. När jag DUADE reste sig den lille herrn upp och sprang tillbaka till matte??? Sådär har han väl ända aldrig gjort innan? Aja, vi provade igen och igen. Samma sak. Osäkerheten han visade trodde jag aldrig jag skulle få se i den hunden. Vi plockade upp flocken efter att jag promenerat över hela banan istället för att stå kvar vid pinnen. Drev dem ca 10 meter med hjälp av en då överarbetande hund istället för den passiva som skulle hämtat dem. Sen klev vi av.
Snopet men jag tror ändå det var nyttigt för mig, jag behöver inte vara nervös. Jag kan kliva av om jag känner att jag behöver. Ernzt förvånade matte genom att göra sådär men jag är ändå glad att han gjorde så istället för att rusa rakt ut, rakt in i flocken vilket hade varit mer likt den "gamla" Ernzt.  VPt känns hissnande långt bort & jag funderar allvarligt på att stryka mig redan nu. Känns bara dumt att ta upp någon annans plats, någon som faktiskt är redo och skulle klara det. Vi får se vad det blir.

Några hundar var kvar efter och först halv sex körde jag hemmåt. Det blev en snabb vända in i duschen och sedan iväg på kräftskiva hos Anderssons. Väldans trevligt och jag hoppas att vi kan försöka ses oftare! Tack för en trevlig kväll!

Idag är det helt andra planer som gäller, men nu ska jag fortsätta med kaffet och pusta en stund till. Jocke har åkt till skogs & de där mysiga helgfrukostarna verkar bara vara ett minne blott! Så är det tydligen med en jägare i huset men kanske vi kan få till en någon gång ibland i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Första IK1an Wille gick så lade han sig flera gånger i utgången... Dagen efter ville han inte alls gå ut... Därefter har han inte visat någon osäkerhet i utgångarna :) Även om inte Vp:t går vägen så får Ernzt (och du) rutin och lite vana vid situationen. Men du måste ju såklart känna att det är rätt för er!! Kommer ju massa nya Vp och IK1:or nästa år :) Kram
    //Elisabeth & co

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för pepp! Nu är ju VPt betalt så vi får väl starta iaf. Men visst känns det lite osäkert nu. Vi måste träna och helst på nya platser och med nya djur. Jag tror att det var det som var upphov till en del av osäkerheten, tillsammans med att matte antagligen inte var helt som vanligt. Har ni träningsplaner någon helg så säg gärna till, det hade varit så roligt att träffas! Kram till er allihop!

      Radera