måndag, december 30, 2013

Årskrönika 2013 (första halvåret)

Januari

Året började med underbar snö & fantastiskt vinterväder. Mycket snöbus för Ernzt men också vallning i snön vid ett par tillfällen.
Vi skickade in förhandsbeskedet till kommunen för att ta reda på om vi överhuvudtaget skulle få bygga på marken vi blivit erbjudna att köpa.
Ella såldes efter att jag blev uppringd av den nuvarande ägaren utan att jag hade annons ute. Hästan gick sen igenom besitkning & röntgen utan anmärkningar och på vägen hem från kliniken lämnade jag av henne i hennes nya hem. Allt på bara en dryg vecka.
Jag följde med mamma I & Cin till Öland för att titta på hanen Wille som Vanna parades med & blev så väldigt förtjust i den trevliga, glada och sociala pojken, valpsuget var stort!


Februari

Jocke kom hem efter att ha lämnat mig för ett par dagar, för träningsläger i Orsa.
Månaden var annars mest kantad av sjukdom, förkylning, halsont & feber. Vi fick besked att arbetsgruppen hade godkänt vårt förhandsbesked och att beslut skulle tas i byggnadsnämnden senare i månaden, vilket också gjordes. Jag gjorde en Ko-stol till Cin som fyllde jämt och den blev väldigt uppskattad!


Mars

Som traditionen säger är det Vasalopp den första söndagen i mars. Jocke stod på startlinjen och jag följde honom via loppets app under alla timmarna han kämpade sig igenom loppet & över mållinjen. Eftersom lillasyster var i solen joinade Cain mig för långfrulle framför TVsändningen.
Vi gick kurs i HLR & första hjälpen för hund, nyttigt & lärorikt och drack den första koppen kaffe på altanen i vårsolen.
Den 18 föddes en hög med småsyskon till Ernzt som annars var minstingen av mamma Vannas valpar. Som vanligt när det vankas valpar var jag snabbt på plats vid valplådan och även om planen inte alls var att skaffa en till växte sig suget starkare & starkare.
Det letades hus i kataloger men eftersom inget passade till fullo ritade vi vårt eget drömhus, ritade om och ritade på nytt tills vi fått ihop det precis som vi vill ha det.
Vi vintervallade & njöt i fulla drag av det fantastsikt fina vintervädret vi bjöds på & månaden avslutades med födelsedagskalas & min hemmagjorda smörgåstårta.

April

Snön smälte & våren kom. Vi gick vallhundskurs och nu började vi göra framsteg, det var inte längre en fajt om vem som bestämde vad vi skulle göra. Första grillningen var ett faktum och Ernzt & jag skötte våra löparrundor snyggt!
Det blev mycket häng vid valplådan där den lille Franz charmade och snart fick han också smeknamnet Tok-Franz. I fårhuset kom det också en massa nytillskott och vi tillbringade många timmar även där.


 

Maj

Vi hängde i trädgården & landen grävdes upp och planterades i. Nya fina grindar kom på plats på både baksidan men också på altanen på framsidan.
Vi drog till Stockholm för att se Bossen i Friends Arena men tyvärr höll inte ljudet i den nya flashiga arenan.
Franz flyttade in & Jocke och jag firade 1 årig förlovning med frukost i gröngräset vid slottet. Den årliga hästtjejträffen var i år hos Jenny i Lammhult och som vanligt hade vi väldigt trevligt!
Sen drog vi till Stockholm igen, i alla fall jag & lillasyster, för att se Bon Jovi på Stadion, där höll ljudet absolut!
Vi jobbade stenhårt för att få ut offerter till husleverantörer och snickare.
Vallning stod på schemat såklart och Franz fick en första kik på fåren som han då tyckte var ganska läskiga. Självklart grillade vi en massa, minst ett par-tre gånger varje vecka, och åt ute, det smakar ju så mycket bättre då.







Juni

Vi började månaden med häng på Hammaren, vid ån. Mysigt & kul tyckte både två- och fyrbenta.
Husvagnen packades och sen bar det av till Norje & Sweden Rock. Kiss, Saxon, Avantasia, Skid Row, Accept, Rush m.fl varvades med galet fint väder, öl, vin och härligt folk i dagarna tre. Jocke & jag hade tvåårsdag strax efter festivalen där vi träffades också! 
Det hundbusades & vi var på vallhundstävling där Franz pappa Wille var med så lillen fick träffa farsan & halvbrorsan Pep.
Jag gjorde lemoncurd till sent på natten innan midsommar eftersom den var slut i alla affärer, har man bestämt sig för att ha det i tårtan så har man. Midsommar firades på Hammaren med Carro & David som värdar. God mat, tårta, lekar och klockan var sent när vi väl kom i säng.
Jordgubbar är sommarens guldkant och jag äter dom i alla former, självklart gjordes jordgubbskräm, det är bland det bästa jag vet, hemmagjord och fortfarande lite ljummen.




 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar