måndag, februari 03, 2014

Det här med färskfoder

 
Under hela Ernzts 4 åriga liv har han varit hunden som petat i maten. Vi har provat olika torrfoder & olika goda saker i maten. Ägg, korv, köttbullar, blodpudding, hundgodis, ja vi har provat det mesta och oftast äter han några dagar. När nyhetens behag har lagt sig är vi tillbaka på ruta ett, han äter inte igen. Även om det inte handlar om mat har det varit svårt att få i honom godis. Det går till exempel aldrig belöna honom med godis som en positiv förstärkning när man tränar exempelvis lydnad. Han tar på sin höjd godisen i munnen, smakar på den & spottar ut igen. Äve här har vi testat massor av olika sorter, från tråkiga leversnittar till Frolic, till torkad kyckling och hemmatorkad blodpudding eller lever.
När det här  inte-vilja-äta-beteendet smittade av sig på lillebror Franz som är en väldigt matglad herre och har vart hela tiden blev vi lite oroliga. Ska vi få en sån där till som bara petar i maten? Det är sjukt frustrerande att testa olika varianter men bara få resultat genom ett sniff eller slick och sen vänder hunden & går. Det här kunde i Ernzts fall pågå i flera dagar, både fyra och fem dagar. Okej om man har en hund som inte rör på sig men han gör ju det och behöver få i sig ordentligt med mat.
 
Så testade vi då för undefär en månad sedan färskfoder. Den egentliga anledningen var att Ernzt rasat i vikt och jag behövde hitta ett sätt att få upp honom NU. Det tillsammans med en granne som säljer färskfoder så var beslutet taget. Jag har alltid varit positiv till färskfoder egentligen men det är svårt med hanteringen eftersom det kräver en del frysutrymme. Har man då, som vi har idag, en 1/3 frys och ett förråd där man inte ens med världens bästa vilja kan trycka in en frys till ja då är det typ omöjligt. Med två hundar går det, om de äter rekommenderad giva/dag, 24 kg färskfoder i månaden. det kräver lite frysyta. Så jag lyckades spåra upp en frys som mamma å pappa hade ståendes helt oanvänd, och fick koppla in den hos dem. Jag är ju ändå där 3-4 dagar i veckan så det fungerar bra att jag har lager där och bara kan ta hem några kilon åt gången.
 
Sagt och gjort, jag fick testa några burgare, eller inte jag men hundarna, av Nordics spannmålsfria färskfoder. Franz uppskattade den nya maten och bestämde sig snabbt för att kasta i sig allt, för vem vet när matte & husse ändrar sig och går tillbala till torrfodret. Ernzt däremot luktade på maten, slängde ett öga på mig, tittade på maten, tog ett slick och tittade på mig igen. Jä**ar tänkte jag men så smakade han lite, åt lite till och vips så hade han ätit upp. Den första tiden blandade jag färskfodret med torrfoder men efter en dryg vecka började Ernzt sortera ut torrfodret och någon dag senare gjorde Franz likadant. Vem har sagt att hundar är dumma? Så, på deras eget intiativ får de nu endast färskfoder.
 
Ernzt tvekade lite gällade maten efter ytterligare några dagar så nu ger vi Nordics spannmålsfria i huvudsak men blandar in Emmzo (också färskfoder som är svensktillverkat) en eller ett par gånger i veckan för att ge variation. Vissa hundar behöver bara det tydligen & jag förstår dem. Även om fläskfile är gott så hade jag inte velat äta det varje dag. Aptiten Ernzt äter med nu är en helt annan än vad han ätit med innan. Han kastar sig inte över maten som lillebror Franz men det är inte sån han är, han tänker först och handlar sen, Franz är tvärtom. det känns så himla skönt att ha hittat en lösning på matproblemet och nu känns det som att han är på väg upp i vikt också.
 
Vad kostar det då? Min föreställning var att det var så himla dyrt. Den var fel! Båda våra hundar har eller kommer ha en vuxenvikt på ungefär 20 kg. Rekommenderad mängd färskfoder/dag är då 2% av kroppsvikten, dvs 400g/hund och dag.
Nu köper vi 2 kg korvar med spannmålsfritt och de kostar 470 kr för 16 kg. De 16 kilorna räcker för våra två hundar i 20 dagar. för 30 dagar skulle alltså kostnaden för spannmålsfritt bli 705;- för båda hundarna!!
För att variera ger vi Emmzo istället de sista dagarna (eller vi varierar 2 kg Nordic, 1 kg Emmzo). 8 kg Emmzo kostar 296 kr när man köper 10 st 1 kilos, det ger en totalkostnad för båda hundarna / månad på 766 kr. Inte dyrt alltså.
 Jag kommer fortsätta med färskfoder så länge de äter det. Vad gäller pälskvalitet och allmäntillstånd har jag inte märkt någon skillnad än. Båda är lika pigga och glada som innan. Det som också ändrat sig lite däremot är att Ernzt äter godis också med bättre aptit nu än tidigare. Det är skönt när de äter och mår bra!
 
 

2 kommentarer:

  1. Oh, vad härligt att de, eller Ernzt äter nu! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA!! Det är verkligen underbart! Så skönt att slippa truga. Men vi håller tummarna fortfarande att det håller i sig men nyhetens behag borde lagt sig nu. 😆

      Radera