måndag, mars 17, 2014

Helgen som gick & veckan som kommer


Så var det måndag & ny vecka igen.
Helgen sprang förbi även denna gång.

Lördagens stora mål var 30års festen i Nöbbele. Mogge hade bjudit in 70-75 personer, fixat god mat å dricka och ställt de alltid lika röjiga Hit a duck n win a price på scen. Mycket lyckat och det blev en kväll som vi sent kommer glömma. När jag vaknade igår hade jag ont i båda ändar, huvudet och fötterna skvallrade om en bra fest!

När vi, eller jag, piggnat till blev det först stallfix innan vi drog till Risinge för att valla lite. Jocke var pigg som en lärka tidigt och hade både gått med hundarna, städat av ute och fixat frukost innan jag vågade titta fram under täcket.
I Risinge fick både jag och pojkarna oss en genomkörare inför veckans kurs som startar imorgon. Ernzt var väldigt på men lugnade sig lite efter en stund, som vanligt. Bitvis går han riktigt fint men så överarbetar han nåt så kopiöst och han tycker inte alls att jag varken ska eller kan sköta min sida för den tar han gärna den också när han ändå håller på. Ungtackorna som vi vallade på var glada att få smaka på det lilla gröna som kommit upp och rann över till en annan åker vid ett obevakat läge. Ernzt håller dem så himla snyggt men att ta tillbaka dem var inte lika självklart. Han tyckte helt enkelt att de stod bra där å han höll ju dem så fint! Tillslut gjorde han som jag sa och de rann fint tillbaka på rätt vall.

Franz fick gå en liten runda också. Start & stopp funkar, start bättre än stopp av någon anledning.... Sen matar han jättefint rakt mot djuren, lugnt å sansat. Problemet är att han inte tar dem till mig, han tar dem vart de än vill gå och styr inte upp dem. Han tänker inte heller ut och runt så det hoppas vi att vi ska få hjälp med nu de kommande dagarna. Mjuk å fin som tusan men som sagt, lite breddat synfält hade vart bra och så ska vi lära honom att inte bara gå rakt på. Men det blir säkert toppen när vi fått lite experthjälp. Detta är ju hans allra första riktiga kurs så det ska bli spännande.
Syskonen Fendi, Fingal & Freja var också med igår, kul att se dem allihop.

Idag är det kvällsjobb som gäller. Jocke drog till Uddevalla på morgonen, eller strax efter 4 imorse, så hela veckan är det hussefritt. Killarna ska därför hänga på ranchen idag när jag jobbar kvällen å sen är vi lediga för kursande i tre härliga dagar. Nu håller vi bara tummarna för att solen kommer tillbaka och det slutar blåsa så förgrymmat.

Hoppas ni haft en fin helg också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar