tisdag, mars 18, 2014

Kursdag 1

Kameran glömdes av idag så bilden får bli från vallning i mars förra året.
Den 24e närmare bestämt. Då hade vi snö...massor av snö.
God kväll!
Det är ett trött gäng som kommit hem och fått mat i magen efter den första av tre kursdagar.

Vi samlades vid 9 och vi började med att prata igenom med Peter vad vi ville träna på och vad vi står i träningen. Sen fick alla visa sina hundar i ca 5 minuter (som oftast blev 10...tiden rinner iväg snabbt när man har roligt!) för att han skulle få se och bilda sig en egen uppfattning.
Jag började med att visa Ernzt som gått kurs för just Peter vid 4 eller 5 tillfällen tidigare. Jag ville ha hjälp med att han tappar huvudet och rusar, även om det är betydligt mycket mindre nu än det varit, när det blir jobbigt för honom. När han rusar kommer man inte åt honom eftersom han kryper in i en liten "bubbla" och lyssanr inte alls. Det andra jag vill ha hjälp med är att få bort överarbetandet, som också det kommer för att han inte orkar hålla huvudet kallt. Vi var överens och det kändes bra.

Sen visade jag Franz som mycket riktigt gick rakt på, inte tänkte runt och kör runt fåren lite som han vill utan planer på att ta dem till mig. Han är lugn å fin men går för tajt på djuren även om han, till skillnad mot sin bror, håller huvudet kallt. Vi provade att sätta press på honom och det gav resultat väldigt fort så det ska vi fortsätta jobba med.

När jag visat båda hundarna tyckte Peter att Franz skulel få vila idag och istället skulle vi lägga allt fokus på Ernzt. Två dagar kommer vara fullt tillräckligt för den lille i alla fall så så fick det bli.

Vi tränade på att fösa och med lina på kunde vi enkelt korrigera honom när han tänkte runt istället för rakt mot djuren. Jag har fått en som hela tiden tänker runt och helst bara vill hålla djuren & en som går rakt på och matar matar matar...nyttigt med två olika hundar men lite svårt för matten att hänga med i svängarna ibland.
Vi gick å vi gick å vi gick med Ernzt å fåren. Han var lugn å sansad, köpte våra krav och det var riktigt harmoniskt och skönt. När vi fös fåren dit vi bestämt la jag honom, skickade runt, stannade honom innan han fick gå fram några steg. Sen gick jag till honom och sen gjorde vi om hela proceduren igen. Han fick beröm för sina fina flanker och det är jag väldigt glad för eftersom han innan inte alls velat tänka ut. Nu tänker han runt och fullföljer tanken, inte bara halvvägs utan hela vägen runt. Skönt!
Vi tränade samma saker hela dagen och bara vid ett enda tillfälle trillade han tillbaka i gammalt beteende och rusade till. Behagligt.
Sista vändan kollade vi av att allt satt, det gjorde det. Sen skickade jag honom, la honom ner kvart/tio i, la press igen och skickade honom ytterligare fem minuter, sen la jag honom igen för att skicka upp honom så han fick plocka upp djuren och ta dem till mig. Så snyggt han gjorde det! Beröm från tränaren, en glad & stolt matte och en hund som inte alls tyckte att det räckte men....det gjorde det. Kvart över fem körde vi hemåt, trötta men nöjda. Även Franz var nöjd även om han fått titta på mesta delen av dagen. Lite bus med andra hundar har han dock fått till under dagen.

Både hundarna & jag är trötta i huvudet ikväll. Nu har vi förberett mat tills imon och ska alldeles snart krypa ner och sova. Imorgon är det ny kursdag och vi ska vara pigga och alerta för att lära oss ännu mera roligt! Då hoppas jag att jag kan komma ihåg att använda kameran också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar