måndag, april 14, 2014

Kurs för kennelmamman

En galen Fendi på språng!
Igår hade vi vallhundskurs för kennelmamman. Yejj, nu är säsongen ÄNTLIGEN igång på riktigt!!
Freja, Faza, Fingal, Fendi & Franz kursade tillsammans med Anna och hennes två fina flickor Azka & Trizz. Brorsan Floyd ska sluta upp tills nästa gång också. Tanken är 6 gånger i tre omgångar, totalt 18 tillfällen alltså. Hej å hå - här är vi ambitiösa!
Självklart hängde även Edgar, Ellen och Ernzt i hagen & gamla Sky passade sin staketdel med bravur, som alltid.
Första gången gick vi bara in & visade vart vi var i träningen med hundarna. Franz gick lugnt, sansat och var öppen för mattes kommandon. Lite rakt på, som alltid men det blir bättre.
Den andra gången gick vi in, satte press och var noga med att han inte alls får gå på duet utan först när pyschet kommer, skickade runt, halvhaltade med en harkling & drev framåt.
Sista gången skulle jag sätta press, skicka runt, lägga ner och sen upp & fram. Så himmelens duktig var han & det känns så bra. Det kommer bli toppen om vi bara kan få komma på djur liiiite oftare. Nu finns möjligheterna eftersom fåren är ute iom kursen men kanske kunde man få till så man kunde gå en liiiiiten sväng varje dag. Hoppas hoppas!

Ernzt fick gå en liten runda efter kursen. Första gick för fort, inte okontrollerat men i för hög fart. Lyssande sådär.... Andra vändan föste vi bara. Jag ska BARA fösa med honom nu en stund framöver för att få ner honom i tempo & kunna hålla honom bakom djuren, utan att han hela tiden slår över och överarbetar. Om vi skulel lösa problemet med varje-dag-vallning är jag säker på att han också skulle lugna sig så hoppas hoppas!

Tyvärr är jag en katastrof med kameran eftersom jag hade den med mig men ändå inte plockade fram den. Telefonen låg tryggt i fickan hela tiden så det blev inga bilder eller filmer där heller. Mitt eget mål tills nästa gång är att bättra mig på dokumentationsfronten!

Nu ska jag ge mig ut på en cykeltur med killarna innan det är dags att packa ihop sig för jobb.


4 kommentarer:

  1. Vad kul med kurs för (nästan) hela kullen!! Wille hälsar att han gärna bjuder in sig nån gång och sitter i publiken och hejjar på sina Tjuvakulls-barn:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, verkligen! Datumen är 21 & 27 april, 4,18 & 25 maj så kan ni något av de datumen är ni mer än välkomna! Fast det är nog roligast å vänta några gånger tills vi har kommit igång ;-)

      Radera
  2. Hm, 18 maj kanske jag dyker upp då :) Kram
    //Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Va roligt - välkomna =) Kraaam

      Radera