måndag, april 21, 2014

Påskvallning

Idag var det kursdags igen.
Vi är ett sånt härligt gäng och det är verkligen superroligt att träffas på kurstillfällerna.


Franz var lugn och fin. Vi tränade drivning, lägga honom ner å så upp & jobba igen. Fin kille! Vi gick slalom mellan utsatta pinnar för att få honom att tänka runt å runt på andra hållet. Att flanka ut ordentligt och inte komma för tajt på djuren. Bra! Ha håller bättre & bättre avstånd men skönt är att han inte stressar djuren oavsett. Sen satte vi press och skickade. Tränade på att han inte ska gå på duet och det är mycket bättre nu, utan istället vänta och gå på pyschet. Jag la också in vänster kommandon vid ett par tillfällen. Herrn är vänsterstyrd så chans till högerkommando fick jag aldrig, vi tar det nästa gång. Mycket möjd matte med den lille killen idag!




Ernzt blev förvisad till in i huset för att Franz skulle få lite egen-matte-tid. Han var inte så nöjd & bäst var det var såg vi honom i köksfönstret, på första parkett till fårhagen som ligger bara ett par meter utanför fönstret, uppflugen på köksbänken!!! Skithund, olovandes såklart! Där satt han sen mest hela tiden.

 
När det var Ernzts tur att jobba fick han bara fösa, fösa, fösa för att få honom att gå bakom djuren, lugnt och sansat. Det gick bra, riktigt bra! Sen springer han ju som en galning när jag skickar runt honom för att avsluta med drivning tre-fyra steg. Men....envis är mitt förnamn så vi jobbar på och hoppas att det ger resultat. Han är betydligt lugnare nu än för ett år sen så det går på rätt håll, om än sakta...
 
De andra hundarna gick bra också & det är roligt att se hur de utvecklas också. Det blev en hel del bilder men nu är jag lite ego & fokuserar på mina egna fina <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar