fredag, mars 29, 2013

Smörgåstårta

Har ni aldrig gjort egen smörgåstårta är det dags att testa nu!
Det är enkelt, roligt och man får precis det man vill ha på tårtan. Visst tar det lite tid men det är det värt för det är så gott & väldigt uppskattat när man ställer fram den egengjorda istället för en köpt!
 
Jag gjorde en till 8 personer men man kan ju göra en som är bara hälften så stor om man hellre vill det & inte är fler som ska njuta av den! Å andra sidan är det gott att få lite över & kunna lyxa en dag efter eller två, då är den nästan ännu bättre.
 
Så hur gör man då?  (Dag ett)
Jag gör ett lager med tärnad rökt bog & tärnad ost (Grevé) och ett lager med egengjord räksallad. Själva basen är gräddfil och majonäs som jag smaksätter med salt & grovmald svartpeppar. Ta 3/4 gräddfil och 1/4 majonäs. Jag gjorde på 15 dl gräddfil och 5 dl majonäs. Blanda gräddfilen & majonäsen och smaka av med salt & svatpeppar.
 
 
Ta en tredjedel och blanda med den tärnade bogen & osten. Jag använde 250 gram av både bog & ost.
Till räksalladen använde jag en tredjedel av gräddfil/majonäs-blandningen och 3 ägg som jag finhackat, 300 gram finhackade räkor, en finhackad rödlök och 2 msk hackad dill. Blanda väl!
 
 
 
Lägg ut formfranska på en bricka eller stor skärbräda i trä, som jag använde här. Fyll ut eventuella "hål" mellan skivorna med småbitar av brödet så det blir en hel botten. Bred på röran med bog & ost och lägg på ytterligare ett lager med bröd. Räksalladen ska på som nästa mellanlägg och därefter ytterligare ett lager med bröd. Bred sedan ut det mesta av den återstående tredjedelen av gräddfil/majonäs-blandningen ovanpå och på sidorna av tårtan. Låt stå i kylen över natten så den gottar till sig ordentligt!


(Dag två)
Ta fram alla godsaker du vill använda till att garnera tårtan med. Jag använde isbergssallad (knappt ett huvud), skinka (400 gram), ost (200 gram), gurka (1 1/2), citron (1), vindruvor (ca 150 gram), babyplommontomater (150 gram), physalis (150 gram med "skalet" kvar), jordgubbar (120 gram) & räkor (ca 150 gram) denna gången men man kan ju såklart använda vad man vill & tycker är gott. Skölj av allt som ska sköljas och skiva det som ska skivas så slipper du krångla med det under tiden du garnerar.

 
Ta det sista av gräddfil/majonäsblandningen från dagen innan och bred på tårtans sidor och uppepå. Då fäster salladen bra när man ska gömma kanterna. Jag klär alltid hela tårtan i sallad först och sen, sen är det bara att använda sin fantasi!





Servera ganska snart efter om ni inte har ett gigantiskt kylskåp (eller har gjort en mindre tårta) för det kan vara svårt att få in den i kylen igen med allt gott på! Hoppas tårtan ska smaka!

1 kommentar:

  1. Å den var inte bara snygg, den var även FANTASTISKT god oxå!! Mums mums :)

    SvaraRadera