måndag, april 15, 2013

Lasange

Efter en joggingtur var det dags att fixa mat. Jocke stack iväg på skjutning och jag skulle göra lasange. Inte för att jag är så himla förtjust i lasange (eller pasta överhuvudtaget) men min andre hälft gillar det.
Det är svårt att laga något som man inte är jätteförtjust i själv. Jag gjorde iaf såhär och det blev faktiskt riktigt bra!

500 gram köttfärs
500 gram krossade tomater (jag tog Icas med vitlök)
1 stor gul lök
2 klyftor vitlök
En matsked flytande kalvbuljong
1 tsk salvia
1 tsk basilika
1 tsk dragon
salt & peppar
10 lasangeplattor

Hacka löken & vitlöken. Bryn löken tillsammans med köttfärsen i lite olivolja. Häll i buljongen, de krossade tomaterna och kryddorna (salvia, dragon & basilika). Låt koka ihop ca 10 minuter.
Sålänge gjorde jag ostsåsen.

5 msk smör
5 msk vetemjöl
7 dl mjölk
3 dl ost som man tycker om

Smält smöret och blanda i vetemjölet under omrörning. Häll i mjölken, lite i taget och vispa under tiden. Avsluta med att hälla i 2 dl av osten, vispa då & då tills osten smält ordentligt.

Smaka av köttfärssåsen med salt & peppar.
Börja sedan med köttfärssåsen och varva den med ostsås och lasangeplattor i en ugnsfastform. Avsluta med lasangeplattorna och ostsåsen. Toppa med det sista av osten och grädda i mitten av ugnen ca 40 minuter på 175 grader. Servera med sallad!







1 kommentar:

  1. Men ååå lasange som är så gott! Vi åt det igår med och äter nog ett par ggr i månaden :) Puss!

    SvaraRadera