torsdag, maj 30, 2013

Hos fåren

Vallning på schemat idag!

Fina Ritcha
Ernzt gick bättre idag än i tisdags, skönt att träningen ger resultat. Baggarna var mindre löpvilliga och vi tog det väldigt lugnt med dem med tanke på det ljuvliga varma vädret vi har! Ibland känner jag att det är jag som inte ger Ernzt tillräckligt med eget ansvar. idag när jag ofrivilligt fick göra det, för att fåren skulle hålla sig kvar i övre delen av hagen, tog han sig an uppgiften, drog ett race (men det bortser jag ifrån) på några meter och redde sedan situationen fint. Han tog dem till mig och vi kunde fortsätta arbetet med att gå RAKT mot djuren. Det är mest det vi tränat på de här dagarna & det ger resultat! Härligt!
Som avslutning fick Franz följa med in i fårhagen med stöd av rutinerade Alaska och titta på fåren. Han är ju inte rädd men inte heller speciellt intresserad - ÄN! Det kommer, men hur kul är en skock får när man är 10 veckor och har en annan hund att fokusera på? Nu har han däckat i gräset på baksidan, Ernzt har krupit in på sin favoritplats under sängen och jag ska hugga tag i penseln. Lite nytta för man göra efter nöjet!

Franz spanar på fåren på lite lagom avstånd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar