onsdag, maj 15, 2013

Vallnings-tisdag

Bilden är från förra sommaren eftersom jag glömde ta med
mig kameran från bilen till fårhagen.
Igår kväll åkte vi till Risinge för lite vallning. Längesen vi tränade nu - igen - så det var spännande att se hur mycket som faktiskt satt kvar av det vi lärde oss på kursen.
Baggarna som vi vallade på är inte speciellt mycket vallade & de var rätt pigga så tempot, som varit vår akilleshäl, var verkligen en utmaning! Trots allt tycker jag att vi kommit till ro både jag & hunden. Visst tappar han huvudet & rusar en eller annan gång men med två stora förändringar. Det första är att han inte rusar rakt in i fårflocken längre och det andra är att jag faktiskt kan stanna honom nu, även om det är på 60-70 meters håll och fåren rusar iväg. Tummen upp för båda grejjerna. Vi fortsätter jobba med våran hemläxa alltså. Det är framförallt förutseendet och att han ska orka jobba bakom djuren, inte bara stoppa dem och hålla dem. Det är han dock galet bra på om man nu ska leta positiva saker ;-)

Efter vallningen förberedde vi papperna på Franz som snart flyttar hem till oss och drack en kopp kaffe. Franz är en riktig charmör och en väldigt pigg och glad valp. Inte för inte som han kallas Tok-Franz redan nu heller men lite liv & bus vill man ju ha i de små liven. Nu längtar vi tills han flyttar in och till nästa vallträning också såklart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar