torsdag, juni 20, 2013

Åskavärme & Aioli

Pust! Vilken åskavärme vi har! Redan på morgonpromenaden vid sexsnåret var det riktigt kvavt och sedan har det hållt i sig hela dagen.
 
Efter jobbet vässade jag armbågarna och gick en rond med resten av alla de som var på Willys och handlade. Det sista till tårtbaket skulle inhandlas och sen dess har jag stått i köket. Jocke fixade maten men jag gjorde något jag aldrig gjort tidigare - Aioli.
Tycker det är så gott men har aldrig fått tummen ur och göra egen. Efter att jag pratat med en jobbarkompis om det idag fick jag lust att test & så god den blev!
 
Så här gör du (lagom till 2 personer)
Ta två äggulor och vispa dem med elvisp så det blir luftigt.
Häll på en skvätt olja (matolja, rapsolja eller solrosolja) i en tunn stråle medan du fortsätter vispa. Fortsätt så tills du fått den konsistensen du önskar, jag vill ha den lite segt flytande men ändå ganska fast. Pressa i två vitlöksklyftor, smaka av med salt och peppar.
Jag kommer inte köpa Aioli mer utan göra min egen istället, så mycket godare & perfekt till det grillade!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar