söndag, juni 30, 2013

Scones

Eftersom ryggen spökade på morgonen kom jag upp hyfsat tidigt och efter en promenad med hundarna fick jag för mig att jag skulle göra scones.
Längesen vi gjorde det en morgon nu så det var på tiden!

Såhär gör jag mina scones:
Sätt ugnen på 210 grader.

Blanda:
160 gram vetemjöl
30 gram grahamsmjöl
3 gram bakpulver
2 gram salt

och tillsätt sedan:
75 gram smör
50 gram honung
50 gram naturell yoghurt
1 ägg

Dela i två eller fyra delar baka ut på en plåt och nagga med en gaffel. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.


Jag har också hunnit med att göra en jordgubbskräm så den står på kylning nu. Receptet kommer vid ett senare tillfälle. Nu ska jag passa på att slänga ihop en Citronfromage tills ikväll också. Det gäller att passa på när man har energin. 
 
Frukosten gav energi


I övrigt har vi lite småplaner idag men inte spikat schema hela dagen. Kvällen igår var väldans trevlig och vi var inte hemma förrän halv ett inatt. God mat (som alltid hos mamma & pappa) och att avsluta med en stor skål med smultron som serverades med glass till, då är man i hamn. Det är minsann inte ofta man blir serverad en stor skål med egenplockade smultron, tillräckligt många för att alla ska kunna ta precis så mycket de vill och ändå blir det kvar. Så mycket smultron är inte ofta man får. men så gott!

Nehe, Citronfromage var det... Vi hörs senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar