tisdag, september 03, 2013

Som på landet fast i stan

Den här fina staken hittade vi i
förrådsrensningen!
Vilken skön morgon!
Eftersom jag insåg igår när jag landade i stolen på jobbet att jag skulle jobba till 19 idag har jag nu haft en rätt skön start på dagen. Hundarna och jag gick en långis förbi hästhagar, ett gammalt torp, förbi kohagar och slutligen över en åker innan vi kom hem igen. Om man ska bo i stan ska man minsann bo såhär, precis på gränsen med naturen direkt inpå knuten. Som på landet fast i stan. En timme senare är vi hemma och har ska precis få i oss lite frukost. Ja, alla utom Ernzt då för han behagade inte ens titta åt matskålen idag.
Nu har vi snart provat allt när det gäller hans obefintliga intresse för mat. Han äter numera oftast men sällan med aptit. Många gånger får man tjata lite på honom för att han ska äta upp allt men han får redan mindre än han egentligen ska ha & han får inte bli tunnare, då kommer han inte kunna bygga muskler. Så vad gör man? Just nu går han ju egentligen på halvfart innan vi ska på återbesök hos fysioterapeuten så just nu har jag ändå överseende med att han inte gör av med allt och därför äter mindre. Alla tips är välkomna även om vi redan provat många. En tanke är ju färskfoder men har man bara en tredjedelsfrys är det redan innan man byter till färskfoder på hundarna ont om utrymme för frysvaror.

Luften var i alla fall hög och frisk idag, som den är när hösten är som bäst. Synd bara att man får njuta av vädret från fönstret på jobbet. Ni som har chansen att vara ute, ta den & ha en fantastisk tisdag!

5 kommentarer:

  1. Bosse är inte heller speciellt matglad, han får torrfoder nu och äter det, men det bär emot och det tar ett par timmar innan han äter.

    Vi testade med att köpa en korv med färskfoder (fryst), och den äter han direkt utan problem. Så vi blandar lite färskfoder med torrfoder. Han är ju inte vår hund så jag vill inte byta över rakt av. Jag vet inte vad ägarna tycker om det. Men han äter det iaf, med god aptit!

    Man kan ju ge ägg till hundar, för pälsens skull, gillar Ernzt det? Tänker om man blandar torrfoder och ägg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så himla tråkigt när de inte äter!
      Jag har ju funderat på färskfoder men som sagt, det är lite problem med förvaringen när vi har så liten frys! Grannen säljer Nordic och kanske kan man flirta med henne så man får ha hennes frys som förvaring. Det är ju helt klart värt att prova för alla som ger eller gett färskfoder är ju jättenöjda.

      Förstår att du inte vill byta rakt av utan ägarens ok. Men de kanske inte har något emot det om ni frågar heller. Bara lille Bosse mår bra å får i sig det han ska?

      Jag vet inte om Ernzt äter ägg, han älskar pasta så det får han ibland men man kan ju inte ge pasta heller varje dag. Nu har jag köpt B-vitamin iaf så får vi se om han äter bättre när han får det. Enligt texten på flaskan ska det vara bra bra för hundar med dålig aptit. Resultatet återkommer jag med!

      Radera
  2. Sedan jag gick över på färskfoder äter nessa alla sina mål med god aptit;0) flörta med grannen ;0) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Ja det verkar inte bättre än att jag får göra det Linda. Ger du Nordic? Bara färskfoder eller blandar du med torrfoder?! KRAM!!

      Radera