lördag, november 02, 2013

Ännu en dag i fårhagen


Jag började dagen med en snabb tur till Tipshallen för att spana in alla fina Qvintåsgårdare där!
Några små köp blev det och sen drog jag & mina håriga hjärtan till fårhagen.

Vi körde på en lite större flock idag, det var en stund sen för Ernzt & för Franz var det första gången på fler än fem djur.
Ernzt var rätt på från början men han tappar inte huvudet och springet i benen är inte alls så farligt som det varit. Han överarbetar en del och flankar mest hela tiden men så länge han håller springet i schack känner jag ändå att vi är på rätt spår. Tidigare fick han totalt hjärnsläpp när han gick på större grupper så det är ändå ett steg i rätt riktning. Kortare hämt åt både höger & vänster och nu går han bättre & bättre även där. Han plockar upp djuren fint och sålänge matten bara lär sig att hålla käften när hon inte MÅSTE prata går det bättre. Så, jag ska alltså försöka vara mer tyst. Det är en utmaning i sig.

Sen var det lillebrors tur. Nu är han riktigt tänd på fåren & letar efter dom direkt när jag tar ut honom. Lite öronvax måste bort för att han ska vara riktigt lydig men hej, han är sju å en halv månad bara. Vi har tid på oss att träna! Utmaningen nu är mest för mig, att jag ska va på rätt ställe för att underlätta för honom så han balanserar upp djuren. När han är i balans knatar han på fint, sansat och med ett lugn som jag imponeras av, särskilt med tanke på hans ålder. Jag försökte vända mot honom ett par gånger men han är inte helt säker på att han kan gå runt djuren så man få hjälpa honom på traven lite, då knallar han runt å jag får springa för att hjälpa till å vips så är vi i balans igen. Lugnt & fint. Nu ska jag bara se till att inte förstöra det här utan jobba lugnt, målmedvetet och regelbundet med honom.

Ernzt fick gå en sväng till och vi tränade på att gå rakt mot fåren. Inte tänka runt, rakt mot dem, oavsett om vi är i balans eller inte. Det går, för det mesta. Jag är ändå nöjd över att jag kan skicka honom höger, låta honom gå fyra steg, stanna honom, ta honom mot djuren, stanna honom, skicka vänster istället och så vidare. Det där hade ALDRIG gått för ett år sedan så visst går det framåt. Matte ska bara lära sig att bara för att en sak lossnarfunkar inte allt. Det krävs mer träning och det ska vi försöka få till!

Nu är det hopp i duschen som gäller och göra sig klar för ett restaurangbesök ikväll.
Trevlig lördagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar