måndag, januari 06, 2014

Ledig måndag

 
Hundarna å jag myser med tända ljus & laddar för ännu en sväng till fårhagen. Vi var där igår & både grabbarna skötte sig.
Franz fick träna på att gå runt fåren, lugnt, och sedan gå rakt mot dem. Jag hjälpte honom med linan och sista 3 rundorna släppte jag linan så han gick runt själv, utan stöd av den, och sedan vände upp, gick rakt mot dem och tog dem till mig. Jag backade några steg, mot staketet, och sedan la jag Franz ner när vi var i balans. Duktig lillkille!
 
Ernzt fick rensa hjänan. Vi gick å vi gick å vi gick å vi gick. Han överarbetar en del och flänger fram å tillbaka, fram å tillbaka istället för att gå stilla rakt bakom djuren. Jag sa ingenting till honom mer än att han fick ett "hörrudu" när han gick upp för långt på sidorna eller gasade lite för mycket. Jag vet inte hur länge vi höll på men det var en bra stund. Sen fick han vila lite, hämta andan & sen gick vi igen. Ut ur 25an, han skötte det väldiga draget bra och samlade upp tackorna fint. Sen fick han jobba hårt för att få alla med sig mot draget fortfarande. Han gjorde det bra ändå. Sen gick vi igen, å gick å gick å gick. När vi hade en liten stund kvar var han helt slut och gick upp, stoppade djuren och la sig ner. Men jag tryckte tillbaka honom & vips så gick han stilla och lugnt bakom hela gruppen. Det tog lång tid men förhoppningsvis kommer han ihåg en del av det tills idag. Han gör ju inget dumt men om han hade slutat överarbeta & flänga fram & tillbaka hade han ju sparat en massa energi åt sig själv och det hade kännts mer tillfreds att jobba ihop. Vi får se hur han är idag, kanske fortsätter vi med det eller ska vi träna hämt för det behöver vi! I vilket fall ska han få ta ut djuren för första gången och jag hoppas att han sköter det också bra, det är ett tufft drag tillbaka mot ladan och dessutom är det en väg precis där djuren ska runda den mot träningshagarna. Jag håller tummen för att han lever upp till mina förväntningar.
 
När vi kommer hem från fåren ska jag försöka ta mig ut på en joggingsväng, utan hundar, och sen ska vi till Hammaren på födelsedagskalasfika ikväll!
 
Vad ska ni roa er med dennna lediga måndag?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar