söndag, januari 12, 2014

Smakprover & träningsförmiddag

Trötta näsor idag
Igår fick jag nog. Ernzt har gått ner en hel del i vikt sista tiden, han som dessutom alltid varit lite tunn, är alltså en riktig spinkis nu. Han är avmaskad nyligen så det kan inte vara mask heller. Så jag knatade in till grannnen som säljer Nordic färskfoder och ville beställa. Jag fick några smakprover med mig hem. Alla jag hört som provat färskfoder är nöjda med det och ett argument är att "alla" hundar äter det. Ernzt tillhör de hundarna som kan rata både en köttbulle, eller en prinskorv eller ett märgben för den sakens skull. Han är inget matvrak alltså.
Franz däremot som gillar mat fick lukta lite igår och låg sedan nedanför diskbänken ett par timmar och väntade på att få sätta tänderna i burgaren medans den tinade.
När maten serverades kastade sig Franz över matskålen, antagligen tänkte han att det är bäst att äta innan matten ångrar sig & att det där var det bästa han fått nånsin, för han tokåt!
Ernzt däremot luktade på mate, tittade på mig, slikade lite på den, tittade lite på mig igen och åt sedan sansat sin mat i lugn & ro. Idag på morgonen var det ungefär likadant. Han åt men som vanligt.

Vi åkte iväg ett par timmar för lite vallning. Franz va mer på idag än tidigare och jag fick bromsa honom rätt rejält & vara noga med att stanna till emellanåt för att han inte ska jobba fåren förbi mig. Lugnt iaf & det är bra. Ernzt hade nog en gaspedal på krånglade idag för det var högväxel i och bromsen tog inte alls! Inte förrän precis innan vi skulle lägga ner lugnade han sig och gick snyggt och lugnt bakom djuren.

Väl hemma fick de en liten skvätt mat var. Franz kastade sig över sin medans Ernzt puttade undan sin skål och gick å la sig. Hmm, han är inte lätt den där herrn alltså men jag ska ge det en stund till så får vi se hur det går. Kanske beror det på att det var en annan sort eller var det bara en tillfällighet? Eller ett resultat av att han ätit allt både igår kväll & idag på morgonen? Han skulle ju dock behöva äta sin portion och helst lite till men behagar inte äta mer än knappt det han ska. Jag återkommer säkert med uppföljning på hur det går för jag ska beställa en omgång mat & verkligen ge färskfodret en chans.

Nu ska vi dock åka till ranchen för att fira lilla pappa som fyller år idag, ryktet säger att det vankas hjortstek!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar