lördag, januari 11, 2014

Planlösning Sjölyckan

Jag tänkte att jag skulle dela med mig av den tänkta planlösningen till huset. Jag har ju inte gjort det tidigare.
För mig är planlösningen superviktig, viktigare än utsidan även om jag såklart vill ha ett hus som tilltalar även på utsidan.
Vi har ju ritat själva & ritat om & ritat om igen. Nu har vi dock bestämt oss för att det är såhär det kommer bli. Plattan är på 96 kvm & det är två fulla plan så inget snedtak på övervåningen.
Smaken är som baken så alla kanske inte tilltalas om den "stängda" planlösningen men vi vill ha ett kök och ett vardagsrum, istället för att de rummen går ihop till ett som det ofta gör idag. För mig var det viktigt att ha köket mitt i huset eftersom jag tycker att det är husets hjärta. Köket ska också vara rymligt, kokspis ett måste i ett hus på landet, det ska finnas ordentliga arbetsytor och gott om förvaring.
Tvättstugan är en annan viktig del som många gånger görs alldeles för liten tycker jag. Nu slår vi på ganska stort och passar på att bygga in en hunddusch när vi har chansen. Inte så avancerat egentligen men en plats att spola av hundar (eller skitiga stövlar) utan att behöva dra in dem i huset, hela vägen in i en dusch. I övrigt är inget av rummen särskilt små utan att bli dansbanor. Köket ligger på ungefär 23 kvm, vardagsrummet är lite drygt så stort och stora sovrummet uppe ungefär 16 kvm, för att nämna några ytor. Möbleringen på ritningen är inte skalenlig och bara ett exempel på hur man skulle kunna göra & den kan man ju ändra om man vill. Den uppmärksamme ser också att det inte finns några garderober i sovrummen. Anledningen är att de ska platsbyggas och tapetseras in och därför inte är inritade än. Det blir i vilket fall inga "vanliga" garderober utan de kommer bli egendesignade i gammal stil.

Planritning plan 1

Planritning plan 2
Så, vad tror ni? Vi är övertygade om att det här kommer bli toppenbra för oss!

7 kommentarer:

  1. Det ser ju jättefint ut!! Ska bli kul att följa hur bygget framskrider :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det tycker jag också! Bara det drar igång snart....så trött på pappersvändandet nu. Kram

      Radera
  2. Det ser jättebra ut! Vi har återigen börjat fundera på att bygga (eller Martin är mest inne på det), så det blir toppen att följa er :) Ska ni bygga garage samtidigt, eller ska ni vänta med det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag förstår honom & varför. Det är inte lätt att hitta ett färdigt hus som faktiskt kan bli precis det man önskar. För att hitta ett som är precis som man vill är nog omöjligt.
      Prio är ju huset, såklart, och vi kommer bygga kombinerat snickarbod/förråd/carport själva. Samtidigt måste vi också se till att fixa en hundgård så plattan till förrådet gjuts samtidigt som plattan till huset. Sen kommer vi fokusera på hundhuset så hundgården blir klar för den är ett måste. Sen är fokus på förråd/carport så länge vi kan för sen ska vi ju göra en del inne i huset själva. Tror inte carport/förråd är helt klart förrän 2015.

      Radera
  3. Det med hundhus, vart kan man hitta bestämmelser över det och vad som gäller? Får hundarna vara ensamma längre tid under dagen, eller vad gäller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. På Jordbruksverkets hemsida finns all info ang hundhus. =)

      Radera
  4. toppen, då ska jag kika lite där :)

    SvaraRadera