söndag, juni 30, 2013

Jordgubbskräm


Den bästa krämen enligt mig är jordgubbskräm! Jag gör den på farmors gamla recept.
När man frågar farmor om ett recept säger hon, en näve av det, en nypa sånt & en skvätt av det där. Inte så lätt alltså att kunna printa ner det men här är det i alla fall.
 
600 gram jordgubbar, delade i bitar
8 dl vatten
5 dl outspädd jordgubbssaft (farmor använder såklart sin egengjorda, jag använder Önos)
6-7 msk potatismjöl
 
 
Ta undan 1,5 dl av vätskan och koka upp resten.
Lägg i jordgubbarna och låt småkoka ca 5 minuter. Blanda resten av vätskan med potatismjölet. rör runt hela tiden.
Häll mjölblandningen i en fin stråle i koket och rör hela tiden (annars blir det klumpar). När du fått i allt, rör en stund till och sedan då och då. När det börjar koka, vid första bubblan, ta av från värmen och låt svalna under lock.
 
Koka vatten, saft och bär ca 5 minuter

Rör då och då efter att du hällt i mjälblandningen

Nu ska den bara svalna också.
Ät krämen medans den fortfarande är lite ljummen
tillsammans med kall mjölk.
Krämen klarar sig några dagar i kylen. Enkelt och galet gott!

2 kommentarer:

  1. Åå den är ju bara så galet god! Kom ihåg när vi blev bjudna på den av dig förra året :) Puss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte på er när jag gjorde den å hade tänkt att vi kunde kommit ut med den men vi tar det en annan gång! Hoppas du mår bättre idag & att Lilleman snart tittar ut! Puss!

      Radera