lördag, september 28, 2013

En heldag i friskluft

Såhär ser det ut idag där vårt drömhus ska stå
klart om ungefär ett år.
En heldag i friskluft med ett antal timmar i fårhagen blev det idag igen.
Ernzt låser sig gärna lite när det blir mycket press på liten yta. Vi jobbar vidare på det. Dessutom tränade vi på hämten, ca 80 meter idag. Problemet har varit att han inte går hela vägen upp utan viker in eller lägger sig lite drygt halvvägs. Idag gjorde han ett par superfina hämt åt det svårare hållet (vänster), magiska upptag och lugna fina drivningar till mig. Att kunna skicka på ett hämt, få honom att driva djuren till mig, förbi mig och sedan gå över på fösningen har känts som en jättegrej innan. Det gör det inte längre. Vi löser det, tillsammans, och på ett lugnt och harmoniskt sätt. Det är en helt annan hund och jag gillar den här, väldigt mycket. Det känns så himla bra att faktiskt ha bitit ihop när det kändes hopplöst och nu fått ordning på så mycket på egen hand. Med massor av hjälp såklart av Linda, Inger, Mia, Cin och inte minst Peter (tränaren som fick oss att börja med den här mer behagliga vallningen). Tack till er allihop. Eldprovet är om en månad ungefär men jag känner faktiskt nu att det inte spelar så stor roll om vi får ett godkänt resultat eller inte. Jag kommer kunna gå ut där och känna mig bekväm med hunden & uppgiften och en lugn, bra magkänsla. Det ser jag fram emot! Innan dess ska vi träna massor och också hinna starta ett KM för att tjuvträna på tävlingsmomentet!

Franz fick också känna på fåren igen. Vilken liten stjärna han är!! Sån djurkänsla, sånt fokus och så öppen & lyhörd som han är. Jag kan knappast bärga mig innan jag får se vad det blir av honom. Kunde till och med lägga in några ligg-kommandon idag som han löd. Det är verkligen ett steg i rätt riktning. Spännande!!

Efter besöket i fårhagen for vi till ranchen. Jocke har vart där idag och snickrat. En promenad i skogen, lite snicksnack och sen spanade vi in vår lilla markbit på vägen hem. Markbiten där vårt drömhus ska stå färdigt om ett år ungefär, vår egen oas. Imorgon ska vi ta ännu ett steg mot den färdiga drömmen. Mer om det då!

Nu tar vi kväll här, fick både förrätt och efterrätt med oss från ranchen så en varmrätt ska vi väl kunna slänga ihop själva här! Ha en go lördagskväll!

2 kommentarer:

  1. Härlig läsning om vallningen :) Låter som franz påminner en del om pappa Wille i hagen! <3 //Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Åh, jag hoppas det Elisabeth! Ernzt är lite för mycket hund för en nybörjare egentligen men skam den som ger sig å nu är jag ju inte helt grön längre iaf. Jag hoppas ändå Franz kommer vara lite mindre på & lite mer lyhörd. I övrigt får han gärna vara som brorsan. Å lik fina pappa Wille, kan det bli bättre?

    SvaraRadera