tisdag, november 05, 2013

Dags för kurs

Det är dags att lära sig
ett å annat för Franz!
Ikväll har jag vart på en första träff på en kommande kurs i vardagslydnad med Franz. Han fick dock stanna hemma idag eftersom det bara var teori. På lördag smäller det med första kurstillfället och det ska bli spännande. Såklart tror jag att det kommer gå fin fint eftersom han är så öppen och vill vara tillags. Hoppas verkligen att jag har samma uppfattning även på lördag eftermiddag. Det är i vilket fall nyttigt att komma ut å kursa lite. Träffa andra hundar i ungefär samma ålder och ändå kunna ha ögon för matte. Dessutom är det nyttigt att få en spark i baken när det gäller träningen. Det blir väldigt mycket så att han bara hänger med. Visst kan han en del och visst tränar man saker hela tiden. Men det är vardagliga saker, som sitt, ligg, stanna, kom hit. Jag hoppas att vi ska kunna få in lite nya kommandon också och som sagt, bland en massa andra hundar & utan att ha brorsan med sig. Jag hoppas att jag ska kunna hålla i trängingen med honom sen också & att han ska tycka det är lite roligare än vad Ernzt gör med lydnaden. Jag tycker ju att det är lite kul men hunden måste gilla det också & Ernzt tycker det är ganska trist. Då blir det trist för matten också. Vi får se vad det blir av det här och det viktigaste är ändå att komma ut lite, få lite nytt att träna på men också att träffa lite andra jyckar. Vi träffar ju rätt många hundar alltid men det är alltid nyttigt att träffa nya.
Två känningar stötte jag på idag, tyvärr var ingen av dem i samma grupp i fortsättningen som oss. Jag hoppas att det blir bra ändå.

Förresten hände en så rolig sak igår, jag ler fortfarande åt det. Jag var en runda på ranchen för promenad med mamma & Hilda. Efter promenaden drack vi kaffe och under tiden satt Franz och spanade på katten Fräz. Den självgående dammsugaren Madamm gjorde sitt jobb och passade på att dammsuga upp Franzens svans! Han reagerade dessutom inte när Madamm körde över svansen utan det var först när hon körde försiktigt in i rumpan på honom. Då reste han sig, tittade konstigt på henne å drog tillbaka svansen så Madamm blev alldeles till sig och pausades. Inte speciellt nervös eller rädd av sig den där hunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar