fredag, januari 03, 2014

Att börja om - igen

Såhär efter alla helgerna och med ett nytt år som precis inletts börjar de flesta träna, äta sundare och oftast med målet att gå ner i vikt.
För mig är inte vikten så intressant, snarare känslan. Att bli lite piggare, må lite bättre och känna sig lite finare, utan de där bilringarna. Eftersom jag slitit ut mina gamla löparskor fick jag ett par nya i julklapp av Jocke och det är jag väldigt glad för. Nu ska jag bara ta mig i kragen och inviga de nya (som byttes mot en mer passande storlek häromdagen).
Samtidigt tänker jag att jag borde ta ta i även annan träning men inser snart att med heltidsjobb, två hundar som ska ha sitt och dessutom ett gäng hästar som ska ha rent hos sig & mat med jäma mellanrum kommer det inte bli av att jag åker till gymmet. Även maten skulle behöva sig en omgång men jag tycker att jag gärna fastnar i samma gamla mat.

Tanken är att springa två-fyra pass i veckan. Börja lugnt med korta rundor och sedan öka efter hand, både tempo och längd. Då kan jag dessutom ha hundarna med mig. Jag skulle också behöva ha lite övningar man kan göra i samband med joggingpassen. Är det någon av er som läser som har tips på bra övningar man kan göra hemma utan att ha en massa redskap utan istället använda kroppsvikten.

Å sen är det det här med kosten. För några år sedan körde jag och Cain en kur med hjälp av Shapeupclub, numera Lifesum. Vi fick äta allt men loggade träning och mat och hade en dag i veckan där vi frossade. Då tappade jag 7 kg och 14 (!!) cm i midjan på sju veckor. Kanske är det något att satsa på igen? De finns ju som app numera också och kostar gratis, vilket är bra. Är det någon som har bra tips på vardagsmat som är lättlagad och kalorisnål?

Alla tips är välkomna, under tiden ska jag samla mer kraft att verkligen ta tag i det här för till sommaren vill jag inte gömma mig i vassen!
En gammal sommarbild får inspirera idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar