lördag, februari 01, 2014

Från bilden i huvudet till verklighet


Idag tog vi första steget mot att försöka förverkliga allt vi haft i huvudet vad gäller det blivande huset. Vi packade in oss i bilen & for till Beijers för att kolla på fönster där men också för att kika på olika golv och kanske få inspiration till även andra rum.
Vi fick bra hjälp med fönster och tydligen har Elitfönster ett knappt nattagammalt nytt fönster som ör på väg ut på marknaden som säljaren trodde skulle passa våra behov perfekt. Jag hoppas han har rätt även när det kommer till prislappen. En offert skulle han ta fram till oss i alla fall & efter att jag lite fint nämnt morfars namn lovades rabatt också. Morfar drev byggfirma, som han far startade, under hela sitt liv och var unde alla 57 åren i firman trogen kund till just Beijers. Man ska ju använda sig av de verktyg man har & jag hoppas att vi får ett pris som passar oss och att fönstret kommer göra det också. Tyvärr är det så pass nytt så det fanns inte i butik än, det finns inte ens på hemsidan än...

Vi kikade på golv också när vi ändå var där och eftersom vi blivit tillsagda att kika extra på Tarketts parketter gjorde vi det. Hela tiden har vi pratat om ett valnötsgolv, för jag tycker att 2- eller 3-stavig ek är bland det tråkigaste golven man kan ha. Men nu hittade vi ett rustikt, enstavigt, ekgolv från just Tarkett som faktiskt föll oss i smaken. Förhoppningsvis kan vi hitta en bra lösning för att få loss även det till en vettig peng.

Med hem följde en hel hög med broshyrer och nu ska det planeras för fullt. Det första som vi nog faktiskt bestämt oss exakt för idag är tapeten till köket. Där kommer det bli en mönstrad med färg för att bryta av mot det blivande vita köket men såklart i gammal stil.

Det är inte helt lätt att hitta just det man haft i huvudet under alla de här månaderna, i verkligheten. I mitt huvud är huset i princip redan klart och det gör att det är extra svårt att hitta saker som är precis så som man tänkt sig. Nu ska jag surfa in på Leksandsdörren och se om jag kan bestämma mg för vilken dörr jag tycker bäst om. Sen ska Jocke få göra samma sak & kanske kan vi enas, annars får vi kika vidare på andra tillverkares sidor. Just nu tilltalat just Leksandsdörren i alla fall just mig mest.

2 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt det låter!! Måste kännas härligt nu när det börjar hända lite! :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör det verkligen men det är SÅ mycket att tänka på. Jag längtar efter at få se det, i verkligeheten å inte bara på papper. Kram!!

      Radera