söndag, mars 09, 2014

Nötpremiär

För ungefär 10 månader sedan tittade de ut ur valplådan!
God kväller!
Vips så hade ännu en helg sprungit iväg.
En tur till Blekinge för att reka lite till huset och sedan födelsedagskalasfirande igår. Lilla syster fyllde år och vi fick både god mat & tårta där.

Idag har vi tokstädat här hemma, efter ett mindre raseriutbrott signerat mig. Inte på något speciellt eller någon speciell, jag varbara arg. Tur man har en snäll sambo som sållar ut, ställer upp och ignorerar mig lagom mycket när jag är sådär arg.
När städningen var klar drog pojkarna och jag med Cinan, Ellen, Edgar, Fendi & Fingal till kossorna. Ernzt har inte vallat nöt på läääänge och för Franz var det allra första gången.
Började med Ernzt som sprang som en galning utan någon vidare respekt för korna. efter en liten stund lugnade han sig dock och kunde börja jobba. Han går lite för mycket på haserna på dem dock & vips så fick han sig en känga. Jag vet inte exakt vad som hände för han var på andra sidan flocken så jag såg honom inte men han skrek till och kom sen haltandes. Det repade sig som tur är ganska fort och som den dramaqueen han är var det säkert inte så farligt.

Sen var det dags för Franz. Han for iväg rakt ut i hagen, gick runt, sansat, rakt mot djuren, och sen runt igen. Ingen respekt direkt men han gick på huvudet när han skulle vända dem, istället för att gå på haserna och han gick inte för hårt heller utan sansade sig och knatade på llugntå fint. Så himla fin var han & vi hoppas att vi kan köra lite regelbundet på nöten nu. Inte en gång han tappade huvudet eller gjorde något dumt, hoppas det fortsätter så. Riktigt roligt att se. Kul å se de andra släktingarna också såklart & gamle Snoddas som glatt hjälpte alla små och mer orutinerade på traven! Tyvärr glömde jag både systemkameran och att istället plocka fram telefonen så det blev varken bilder eller filmer från idag men nästa gång kanske!?

Magiskt väder har vi haft hela helgen också. Förra året hade vi riktigt mycket snö till i slutet på mars, nu är det rena vårvärmen med 14 grader i eftermiddags. Helt ljuvligt om ni frågar mig!

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa om Franz, låter som han tar efter pappa Willes coola attityd. Ska bli kul att se det irl framöver :) Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, han var verkligen skitcool! Även i läget där han fick gå in i hörnet mellan staketet och djuren var han stencool. Han kunde ju välja dessutom om han ville gå in där öht men han backar minsann inte och håller dessutom huvudetkallt. Skithäftigt att se! Kram

    SvaraRadera