måndag, juli 21, 2014

Kalashelgen

 
 
Den här helgen verkligen svischade förbi. 
Fredagskvällen ägnades åt matlagning, bak och dukning. På lördagsmorgonen fortsatte förberedelserna och framåt eftermiddagen dök sen ett 20-tal av de närmaste i släkterna upp. Det blev kramkalas, paketöppning och mat. Grillspetten som serverades med potatisgratäng och ett par olika sallade och röror gjorde succé. Tårtan var mycket uppskattad och när man får kred av en gammal husfru, som jobbat med matlagning hela sitt liv, då blir man glad. Hennes man påtalade flera gånger också hur gott det var. Kul!
 
Tårtan ja, födelsedagsbarnet ville ha Prinsesstårta så då blev det så. Marsipanen och dekorationerna köpte vi färdiga, det var liksom inte läga att mitt i allt annat stök börja på att göra det också men resten var hemmagjort å den var populär!
Bottnen gjorde jag på nytt recept. Tycker att bottnen ofta blir lite för tung, mastig liksom och hittade en fullträff denna gången. Den bottnen kommer jag definitivt göra i fortsättningen! Vill ni ha recept så kan jag lägga ut det!
Till kaffet hade jag bakat kolasnittar och chokladbröd också, lätta att svänga ihop och tidlösa klassiker.
 
Några av gästerna passade också på att åka ut och titta på huset, de som inte sett det tidigare och det var roligt att få visa upp det för dem. Nästa år kan vi fira Jockes födelsedag där!
 
Många fina presenter till honom själv men också till oss och till huset, vilket vi tackar allra ödmjukast för. Uteköket som Jocke så gärna vill ha kommer garanterat att komma på plats så fort vi flyttat in och fått upp altanen för nu har han den där stekhällen som han önskat sig så mycket. Ja, ni vet en sån som alla de stora kockarna har, Ernst å Morberg bland andra.
Efter städning satt vi ute på altanen med öl och vin och bara njöt, en skön kväll efter allt ståhej!
 
Själva födelsedagen började med paketöppning i sängen, men ingen frukost där. Jag hade nämligen styrt upp hotellfrukost så när hundarna hade fått sin promenad och både dem och katterna var utfodrade drog vi till Stadshotellet för att äta frukosten där. Stans bästa hotellfrulle om ni frågar mig!
 
Födelsedagsbarnet fick sen frågan vad han helst ville göra och, precis som jag anade blev svaret: snickra! Så, vi packade in oss och den överblivna maten från lördagen, och drog till Rinkaby. Jocke å pappa snickrade hela dagen och hundhuset är klart för panel (några brädor har kommit upp, och pannorna ska på taket. Sen är det "bara" insidan kvar. Mamma å jag slappade i solen, min första sitta-i-solstolen-dag på hela sommaren än så länge, så det var skönt. Innan vi åkte hem hjälpte dem oss att tömma faten på maten.
 
En bra helg och jag tror att Jocke var mer än nöjd med den!
 
Nu laddar jag för två dagars jobb denna veckan, sen är det bara två veckor kvar att jobba innan vi ska ta en välförtjänt semester, snart är vi där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar