söndag, augusti 17, 2014

10 timmar utomhus & brödbak

Efter frukost åkte vi till fåren. Både hundarna & jag tycker det är lika kul!
Vi kollade bara till dem å de kom när vi kom, trevligt! Vi lämnade dem ganska snart dock och styrde kosan mot hundhuset där jag & Jocke satte plasten på insidan. Sen fikade vi och så tog jag en sväng i fårhagen med båda killarna. Ernzt var lite lugnare idag. Lyssande bättre men vill helst inte ta upp djuren utan vänder själv och går tillbaka när han börja närma sig  upptaget. Konstigt...vi får jobba med det! Lugnare annars idag och kunde driva en bra bit utan att slå över eller rusa.
Franz gick fint, lite osäker först på om han verkligen skulle gå upp hela vägen och lite tajt i upptaget så det blir gärna snett men men, nåt ska man ju jobba med. Han kommer fint med dem till mig i alla fall och han går lätt att dämpa om han trycker på lite för mycket.

Sen drog vi till nötterna!
Vi har KM på torsdag i klubben och idag skulle vi bygga bana och prova att valla lite på djuren som ska vara med då. Ernzt fick gå först av killarna, i lina. Han har ju inte gått på nöt på evigheter. Riktigt het i början så linan kom till användning. Han blir lite osäker när nötterna radar upp sig mot honom och istället för att jobba på stannar han upp, väntar och sen studsar han till med frambenen och lägger på ett skall. Då flyttar sig djuren...eller rivstartar kanske är ett bättre ord. Hade behövt jobba med det också men vi har ju inte så mycket nötter å träna på tyvärr. När han blev lite trött blev han trevligare. Haha! Gick rätt bra på slutet, lugn och fin och kan släppa dem när man ropar in honom istället för att nagla dem. Kul var det i alla fall.
Franz som bara gått på nöt en gång innan tände nog till ordentligt på dem idag. Lugn och fin först men så vips så tog han saken i egna händer och ville inte alls lyssna när jag ropade på honom. Han gasade omkring lite å så drog djuren, då kom han. Sen gick han lugnt igen innan han avslutade med ytterliggare en gasning runt det allihop. Ett lugnt fram och sen gav vi oss. Han blir nog fin om han bara fick jobba lite mer på dem. På fåren är han betydligt mer säker och därför mycket lugnare. Massor att träna på.
Nu sove båda killarna gott, tänk att både få valla får OCH kor på SAMMA dag. Lycka för en borde collie! ...och en border collie matte....

När jag kom hem satte jag igång med ett brödbak. Favoritbrödet Yoggibröd (länk till receptet) stod högst på listan så det blev det. Idag gjort i en vanlig brödform (vilket funkar lika bra som i springform som i receptet) modell större. Gott & enkelt, som jag vill ha det! Testa om ni inte gjort det! Idag bytte jag havregrynen på toppen mot pumpakärnor, funkar lika bra.



Satte också en deg med Kalljästa frallor (länk till receptet) tills imon på morgonen. Fint med nybakade frallor en måndag morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar