tisdag, augusti 19, 2014

Semesterslit

Idag fick jag äntligen tillfälle att fota huset igen (innan har det regnat eller varit fullt med snickare på plats), så in å kika på Sjölyckans sida!

Vi är så trötta. Att jobba är ju rena semestern medans det är slitjobb att ha semester!
Dagen började med att packa med frukostbuffé deluxe till snickarna. När vi hänger där ute hela dagana tillsammans tyckte vi att vi minsann kunde bjuda på en fika eller tre. Vi började med frukost!
Uppskattat med  typ 17 olika pålägg och två olika sorters hembakade bröd.

Jag tog hundarna å körde bort en snabb sväng till fåren. Ernzt fick gå först. Lugnare, mer öppen och orkade driva utan att slå över. Någa korta hämt och övergångar från drivning till fösning. Helt okej men vi behöver träna mer för att han ska ta mina kommandon även om han förutser att något annan kommer hända då. Säger jag vänster är det vänster, punkt. Inget vänster, höger och plattfall på ruta ett igen. Jaja, vi jobbar på & det låter nog värre än vad det är men jag har lite högre krav på storebror än lillebror, även om lillebror utvecklas med raketfart nu!
Lillebror fick träna fösning, i lina. Jag använde den inte särskilt mycket men som ett litet stöd för att visa honom hur han ska tänka. Han är väldigt rakt på annars. Så fin! Han tar höger/vänster nu med men ibland med viss osäkerhet. Han tittar liksom upp på mig för att dubbelkolla att jag verkligen menar det. Lite mer säkerhet där med. Å så några korta hämt och drivning som avslutning.
Det är så roligt nu när jag kan jobba lite varje dag. Jag kan liksom traggla in det som jag innan fått panik träna på när tillfälle funnits.  Det måste nog bli ett par får till våren. Då har vi ju hela sommaren på oss att få till ett vindskydd till dem tills hösten i alla fall. Å jag har mycket väl kunnat tänka mig de flickorna jag har lånat nu, 12orna är SÅ mysiga!

Sen vankades det jobb & vi har börjat måla inne i hundhuset, taket har fått två strykningar. Utanför har vi grävt ner reglarna som gallersektionerna ska fästas i sen, det var ett rätt tufft jobb kan jag säga. Det ska ju både bli rakt å ha rätt vinklar å dessutom ha samma mått som sektionerna.
Vi har fått hem (köpt) natursingel som ska på plats i hundgården och 20 ton fyll som ska få tjänstgöra under den blivande carporten. Jag kan säga att de hemmarullade köttbullarna och de stuvade makaronerna smakade galet gott ikväll!

Jobbet fortsätter imorgon.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar