fredag, augusti 22, 2014

Prag!

Eftersom det nu är en hel dryg vecka sen vi kom hem från Prag är det väl minst sagt på tiden att det kommer ett inlägg om våra dagar där. Vi åkte ner till Malmö dagen innan för att i lugn och ro kunna ta oss med tåget över bron till Kastrup i god tid innan flyget gick mot Prag.


Vi blev hämtade på flygplatsen av hotellets privata chafför, bor man 5-stjärnigt så ska det minsann kännas! Utsikten från rummet, en vindsvåning, var inte fy skam. Mitt på torget i gamla stan med utsikt över just det.



Mitt emot den astronomiska klockan bodde vi.

Karlsbrons ena ingång.

Vi!

På torget i gamla stan står hästdroskorna uppradade.
För en hästtjej är det alltid tufft att se hästarna när de
får jobba hårt & många gånger är de tunna om man
kommer söder ut. Här var de dock runda å fina!

Beslagen på skorna var något utöver det vanliga,
allt för att så lätt som möjligt kunna ta sig fram
på kullerstenarna utan att halka.





Chokladfabriken & muséet var trevligt. Massor av
roliga chokladsaker. Och goda fruktspett som man
fick serverade med varm choklad i valfri kulör.
Jordgubbarna med vit choklad var inte alls dumma!

Även om Prag är en gammal stad finns det nymodigheter
också, som på den här restaurangen där menyn kom i en padda.

Gott om öl, och god öl!


Hotellet, U Prince Hotel, by night!

Frullen!

Karlsbron

Slottet

Utanför slottet fann vi en lugn oas att vandra i,
skönt för en lantis som mig som verkligen njöt av tystnaden där.



Prag från slottet!


En vacker stad!

En kaffe vid floden Moldau

 

Dags att hyra trampbåt!


Kaptenen på vår trampbåt, själv blev jag
styrman!

Många byggnader var väldigt
snyggt belysta på kvällarna!

Vid torget i gamla stan samlades folk på
kvällarna för lite mat, en öl eller
bara för att hänga.

Där fanns massor av musiker, jonglörer och
andra underhållare att lyssna & titta på.
Det blev lite shopping också såklart. En del saker är betydligt billigare i Prag medans annat är lika dyrt och ibland dyrare än hemma, parfymer till exempel.
Men jag fick med mig ett par jeans för hutlösa 80 svenska riksdaler, ett linne för makalösa 40 kronor och en blus för samma pris. Jocke kom hem med två par jeans för ca 200 kronor paret och två T-shirtar för en svensk hundring.

Å den här fick följa med hem också
men den får ni en närmare kik på en
annan dag!
 Prag är absolut sevärt, en trevlig och vacker stad. Den inhemska maten är i både mitt & Jockes tycke ganska grå i både färg och smak på många ställen. Dock åt Jocke ett kaninlår som var väldigt gott, jag åt en oxkind som var bland det möraste jag ätit och den halva ankan eller gulaschen som serveras i bröd var inte heller fel. Ölen däremot får full pott från en icke-öldrickare som jag. Jocke smakade totalt 8 olika sorters tjeckisk öl, jag några färre men de var faktiskt goda allihop! Så, totalt sett en riktigt bra resa även om det alltid är skönt att komma hem igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar